Alla inlägg under augusti 2014

Av johanna birath - 31 augusti 2014 10:41

kursiv text Genom livets jakt efter stabiliserad balans tror jag att tankarna kan förvirra tillvaron. Hamnar själen i obalans tillmötes går vi våran jaktinstinkt för att öveleva. Psykologisk sätt förtränger vi det naturliga vi brukar tänka vanligtvis. Sanningen kan vi förvrida på ett instängt sätt när måendet inte är ibalans. Olika hanterings tillgångar kan försätta oss i en vilseledd cirkel.

Stegvis kan det vi aldrig får missbruka användas. Alkohol, nikotin och andra beroenden får oss enbart att må dåligt inombords. Cirkeln kan vara svår att bryta. Medel på naturlig väg kan vara en bra vägledning.

Istället för att dricka alkohol kan vi välja aalkoholfritt, kolsyrad läsk eller loka.
Istället för att använda nikotin finns tugummi burkar alternativt nikotinfritt snus med smak, halstabletter.
Finns så mycket bättre att kunna förse sig med om viljan är motiverad och tillräckligt stark. Ingen är värd att må dåligt. Det är svårt att sluta helt med beroenden. Naturligtvis är inte livet en enkelspårig väg fördelat på positivitet och jakten på framgång. Vägen är eller kan vara svår. Att upptäcka livet ger en en karaktärsfull upplevelse vad det än kan bestå utav. En promenad i skogen, fika, dans och så mycket mer.

Av johanna birath - 28 augusti 2014 13:19

Åsikter får inte framstå på sitt egna sätt. Därav blir den egna individen kränkt på grunder vården antyder på ett kränkande sätt. I ensamheten kommer tårarna fram. Min hund är på hemma plan och jag ser solen skina utanför låsta dörrar. Nyligen var jag på förhandling då överläkaren kränkte min ingregitet. Min kraft håller på att försvinna. Jag är inlåst och har inga möjligheter längre. Jag är här på obestämd tid. Min kamp om att komma ut håller på att avta. Snart finns det inga förhoppningar kvar, kanske bidrog jag till tvångsvården men jag har inte bara mig själv att beskylla. Snart infinner sig oron i min själ och mitt förtroende håller på att övergå till en maktkamp mellan mig och vården bakom stängda dörrar.

Av johanna birath - 26 augusti 2014 11:14

kursiv text. Vikingarnas välmening är inte uppbyggd av arbetslöshet. Historian grundadets av dagens äldre. Vi borde vara enade om fred på jordens klot. Vi borde samlas och freden borde upplysa oss om att det unika alla äger har en mening i form av våra själar... jag vågar tro på det goda livet gett mig som en gåva... snart är valet här 2014- låt det goda få leva vidare.

Av johanna birath - 23 augusti 2014 13:23

kursiv text Det är basen som bygger grunden. Hade livet varit gjorda med guld och rikedom hade besegrare över sverige överbelastats. Rotlöshet är byggd av sveriges utveckling därav fattigdom för unga som ska överleva livet och uppbygga sverige som vikingar. * låt valet 2014 gå till unga och äldre. :) låt freden komma över alla snälla vänliga. :)

Av johanna birath - 15 augusti 2014 07:09

Är det något inombords som skapar ett tillfälligt sjukdomstillstånd så är det troligtvis en diagnos och ptsd. Tiden efter som är nutid ingriper på ens känslor och tankar. Men brytningen mellan dom uppstår när viljan blommar upp. Jag är inte sjuk utan bara som en otursblomma som spred sina blad omkring sig. Jag hade ptsd, idag är just idag och framtiden får te sig långsamt utan tvång. Det gäller att hitta barijären mellan tonåring och ung vuxen utan rädsla, stress och oro inifrån med sina egna verktyg.

Av johanna birath - 12 augusti 2014 12:27

fet text gillar han som sjunger ovannämda låten. Brukar säga att den påminner om en bekant till en närstående.

Igår fick jag uppleva min egentid. Kändes som jag fick min tid att göra mina ärenden för att få svar.. Arbetsförmedlingen- nej, har inget ärende men gick ditt för att ladda telefonen. Mötet missades och regnet öste ner i en stad. Promenad, kaffe och besök på apotek hjärtat och en blomsteraffär.. :)

Av johanna birath - 11 augusti 2014 06:24

Följanledning i uppskatthet:

* trauma våld, droger, självdesktruktivitet, brandolycka.
* add, ptsd
* psykiskt illamående.
* bilolycka
* ansträngt förhållande/ dejter
* olycka
* förlovad/ hundägare och ännu hemligt tills tors 14/8.

* psykisk återhämtning..
- medicinering
- rastlöshet.
- koncentration/ uppmärksamhetssvårigheter.
- ( deprission ?) ( ADDH?) Osv..

* fysisk återhämtning..
- kost, motion, sömn, rutiner

< motion- 1 timmes promenad om dagen gör att man kan äta i stort sett vad som helst- lagomt.
< kost- byt ut fett mot fibrer och mindre kolestrol
< sömn- massage, ljudbok, musik, böcker, youga.
< rutiner- gör det nu, säg aldrig sen även om det motar med tvätt elr disk.. Svårt men sant.

Har inte fått någon bedömning än efter 3 års försök.
Därför har jag googlat för att söka mina obesvarade frågor och kan konstatera:

- ADD.. Enbart!!
Vägen kan börja.

Är inte utbildad, men ibland är tankarna och minnena kloka.. Utifrån smart egenlärd vilja och personer av mystisk förundran. ibland är avslutad gymbasieutbildning är inte alltid en självklarhet & uppskattad bland nära & kära. men den är viktig i dagens samhälle på 2000- talets tuffare arbetsmarknad. Något att föra vidare till mina barn framtidsvis.
Jag avslutade vård och omsorg innan min psykos, efter två observanter- PTSD. 15 år vid första bup samtalet innan add konstaterande fanns det misstanke om PTSD. Jag var inte intresserad att bli bedömd för min bakgrund, men år senare förstår jag vad det är.

* posttraumatiskt stress syndrom.

( utlöses av trauman, olyckor, sömnbrist och annat som är intressant att faktiskt ta del av. )

Först sa jag till en närstående,
- Det handlar om stress.
Men jag förstår att det är mer än så.. Finns säkert att googla!


Ibland känner jag att jag är för öppen, för vild i tankarna att det blir jobbigt efteråt socialt sätt. Något som alltid fått mig känna-
" Jag är konstig, knäpp och helt dum i huvudet.. " i princip. Men svaret lämnar jag obesvarat under 1 års väntetid på ADHD utredning..

Utredning/ diagnos:
* ADD. Uppmärksamhet/ koncentrationssvårifheter.
* misstänkt dyskalkuli.. ( tal och siffer kombinationer. )
* misstänkt autism - ( ännu oläst genom google och böcker.. )

Ibland undrar jag om ett beroende bidrog till autism och försärkte min ADD..
Jag har inte varit ärlig om det alltid, det är inte bra med beroenden..

Vad jag vill belysa-
* är du/ någon vid misstanke psykiskt sjuk/ beroende/ diagnostiserad/ homo - bi/ religion / val av yrkesval & väg och allt annat frånstötande utseende mässigt, personlighets mässigt försök vara konstruktiv:

° öppet sinne °
- Döm ingen!
- alla är lika värda värda.


Av johanna birath - 11 augusti 2014 04:52

fet text Att älska sig själv tror jag handlar om. " inre motivation. " det tar tid och är ett träningspass inne i huvudet. Tar alltså inte en dag genom en bok utan är baserade efter djupet- oss själva!

* Tankar & känslor.
Dåligt mående kan hända alla. Visas på olika sätt.. Ibland finner vi förståelse, ibland flyr vi undan, ibland tar vi avstånd och går vidare...vi är ett flockdjur egentligen.. Vi som vet livets hårda väg förstår, konstiga ställen & beroenden som blir vår hemliga bok, även kallat " spökestunden. "
Säga vad vi vill om rökning- askoppsliknande munlukt, okvinnligt, manligt, oattraktivt osv...det är en kostsam tröst, en förbrukad utdaterad suddig vana... Vi började en del med något dum, tidig tonåring. Vanan är god efter det goda kaffet med mjölk i eller mitt i natten, mellan filmen, favvo ölen, vid fläkten, på balljongen, när ingen vet eller ser.. Belöningsystemet uppmuntras!! Tro mig, sen 16 år är den min tröst och lilla bästis.. En " bekant " ser mig på stan, iförd en svart prassel jacka och nya skor, ser mig - mörkblå sliten vinterjacka, gammal men omtyckt.. Jag är rökerskan, han har lyckats sluta.
- du ser ut som en rökande kvinna från 50- talet..
( efter en sorgsen liten smyg pik-ibland är de bra att vara efterklok. Vad symboliserar egentligen min lilla beskyddare?
Jag är ju född på 90- talet...
Kanske var jag trots allt vacker och oerhört inne i mig själv- tanke bubblan.. Omedveten om den egentliga bak tanken med sin kommentar? Förmodligen ville han:

* uppmuntra mig att sluta...
* säga- du är vacker...

* Min fråga:
har du sagt någon smyg pik för att du slutat röka själv enbart för att få han/ hon sluta?
Eller har du undvikt de som röker nedvärderande?

Ovido - Quiz & Flashcards