Alla inlägg under september 2014

Av johanna birath - 30 september 2014 10:55

Att vara gravid och inte få bli fri för att humöret varit upp och ner är för mig en kränkande handling mot mina mänskliga rättigheter intill mina möjligheter. Vad står friheten egentligen för när överläkaren tar all energi mot min vilja är frågan jag tystsamt ställer mig inför. Igår blev jag både kränkt och ledsen för hennes stickande frågor som ledde till att permissionen avslogs.

Friheten är inte en rättighet inom psykiatrin.

Av johanna birath - 29 september 2014 09:37

kursiv text ämnet jag ofta återkommer till är inom psykiatrin. Dagens punkt är hur kränkningar oftast framkommer bakom stängda dörrar där jag som stark ung individ flertalet gånger bevittnat kränkningar inom det tysta förslutna rummet- därav felaktiga journal anteckningar.

Av johanna birath - 28 september 2014 17:42

fet text Inombords kan en liten blyghet skapa viljan till öppenhet. Enda sättet att hitta sin plats kan vara genom uppmärksamhet. Vad som jag själv tror bär alla efter ett utrymme med balanserad social begåvning- lagom brukar vara ett användbart uttryck i detta sammanhang.

kursiv text social begåvning kommer inifrån och tar tid att finna rätt balans- lite och lagom nivå utifrån sitt inre.

Av johanna birath - 28 september 2014 10:30

Stress skapas när omgivningen möjligtvis inte har rätt komunikations sätt med den berörda personen. Den inre stressen gör oss upprivna och tilltugget leder till en skapad yttre stress vi människor kan känna.

 

Tidigare jobbade jag som telefonförsäljare. Jag fick knappt inbokade samtal genom larmen som skulle säljas och bokas in genom listornas namn listor. Därav ingen lön och jag gick då på socialtjänstens lagförordning i samarbete med arbetsförmedlingen som sedan kränkte min indentitet via ett flerpartsmöte...

 

Poängen är att chefen på företaget jag jobbade ihop med 2012 var att han försökte uppmuntra mig i samtalen. Jag mådde dåligt av den yttre stressen- men han ville att jag skulle fortsätta arbeta och stressa mindre...

 

 

Stress- inre och yttre påfrestningar ger faktorer som genom komunikation går  att underlätta. Trots varierade personligheter är alla människor värdefulla individer att värdesätta lagomt och med förtroende som stegvis växer.

 

 

Av johanna birath - 27 september 2014 09:09

kursiv text Jag skriver min blogg för måendet och alla dess tillbehör intill det psykiska och den sociala biten, ej för att framstå som en allvetare och litterära utsmyckningar saklighet i skrivandets bemärkelse.

Rastlöshet yttrar sig i form av en rastlös själ människor delar inombords. Det yttrar sig i det psykiska, därav stress och fragmentariska minnen hjärnan avspeglar i form av handlingar/ göranden och inre behov. Stafett läkare i en kommun nära bedömer en utifrån ett möte, medicin ska bota den innersta, psykiska måendet vilket är ett misstag med tanke på vilka mediciner som tilldelas... Därav öppen vård psykiatri som inte samarbetar med övriga myndigheter.

Av johanna birath - 27 september 2014 07:52

fet text För cirka 4- 5 år gjorde jag en utredning där adhd kunde konstateras och fastställas via BUP. Om ett år har jag begärt en ny för att underlätta för mig, mitt barn och alla närmsta. Jag gör det för att få svar på mina funderingar om mig själv, inte för att hitta fel på mig själv.
Utredningar är inget att missbruka, men de kan hitta svar på mina tankar, känslor och funderingar. ..

Add/ adhd och kanske dyskalkyli har jag enligt senaste utredningen samt PTSD.

Av johanna birath - 26 september 2014 10:34

kursiv text jag förstår helt plötsligt olika symtom som tillhör graviditeten. Ett utav de vanligaste är illamående. Ibörjan var det riktigt illa... nu är jag mest yr och upplever godis sug.... Idag kanske jag får åka hem ifrån avdelningen.. till min hund och sambo.

Av johanna birath - 20 september 2014 07:44

Ovido - Quiz & Flashcards